Från noll till hundra och tvärtom

Låt oss tala om vädret.

Kategori: Livet

Den här helgen är det sol i Stockholm. Varmt. Riktigt skönt ute. Vilket allt som oftast får mitt inre att sprudla. Lediga dagar med fint väder. Som gjorda för utomhusmys.
 
I fredags drack vi champagne på Sjuans terass. Det var trevligt. Tillförde en känsla av total frihet. Och samhörighet. Jag och Kungen minglar numera väl med andra. Känslan höll i sig även igår. Vaknade lycklig. Och lät min kung fortsätta sin skönhetssömn. Väckte honom till slut efter 2,5 timmar med rykande hett kaffe. Kanske lite starkt sådant. Men välviljan var dock god. Den traditionsenliga morgonsången ljöd som vanligt med en något falsk ton. Dock fylld av livsglädje och förhoppning om en ny härlig dag. Han börjar bli van vid det här laget.
 
Efter en mysfrukost med toast och färskpressad juice tog vi oss till Söder. Hämtade ut de nya glasögonen. Och solglasögonen. Båda sitter som gjutna på den royalistiska näsan. Att så små tingester kan framkalla sådan känsla av stolthet hos mig. Han är stilig, min kung. Köpte oss varsin vattenflaska och avnjöt den därefter på en bänk på Medis. Ackompanjerade av ett liveband. Stämning. Romantik. Förmiddagen kunde inte ha börjat bättre.
 
Strosade därefter i sakta mak via Gamla stan med riktning mot Djurgården. Jag njöt av både promenad och av att se så lyckliga miner på de flesta övriga sommarfirande spatserare. Gamla som unga. Hand i hand. I skock och parvis. För att njuta av sådant behöver jag inga ord.
 
Hittade av en slump turistbroschyrer längs med strandpromenaden. Lämpliga för nästa helgs äventyr. För jag tror att vi har enats om att ta en tur ut i skärgården. Vet iallafall att jag har pratat om det. Letat information på nätet. I vanlig ordning engagerat mig för att vi ska få ut det bästa möjliga för så lite kulor som möjligt. Jag är fortfarande inte riktigt van med det sistnämnda. Men brukar få till det ganska bra. Engagemang och planering är a och o. Spontana infall kan dock ibland kosta.
 
Vilket blev tydligt på Josefina. För ölen var dyr och rosévinet likaså. Det enda som verkligen klargjordes på plats var att den fina inredningen och sköna kuddarna förmodligen var orsaken till barens överpriser. Samt att toalettbesöket kostade mer pengar. Och med det sagt spelar det uppenbarligen ibland mindre roll att det kan vara härligt att vardagslyxa. Vara spontan. Njuta av stunden. Nästa gång skiter jag i det och föreslår en uppfriskande folköl från Ica. Då vet vi exakt vad vi får. Inga konstigheter alls.
 
På väg hem besökte vi Kungsträdgården. Jag gillar kungsan. Mycket folk och härliga energier. En perfekt plats för att hänga lite och njuta av folkvimlet. Dagen till ära var det uppträdande på folkscenen. En stark dam visade sina färdigheter. Lite jippostämning. Billigt och bra. I mitt tycke mysigt. Dock var volymen enligt utsago alltför hög och konferencieren tydligen alldeles för tramsig. Så vi satte oss aldrig ner. Istället avvek vi så snart det bara gick. Tunnelbanan passerade effektivt trevligheterna på Medis. Vi åkte helt enkelt hem.
 
Väl hemma fick jag ny energi. Mysmiddag på agendan. Laga mat tillsammans. Chianti till det. Visst. Middagen genomfördes. Vi satt även ett tag i kvällsvärmen på balkongen. Hårdvaran var på plats. Även om stämningen aldrig infann sig. För är min kung trött så är min kung trött. Oavsett vilka energier jag bjuder på. Så summa summarum blev dagen helt i min smak. Dock inte riktigt som jag hade tänkt mig.
 
Jaja. Det kommer nya dagar och kvällar. Vi hade iallafall tur med vädret.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: