Från noll till hundra och tvärtom

Soffläge och snuviga funderingar.

Kategori: Livet

Idag har jag legat nerbäddad med datorn i knäet. Anledningen till detta är inte att jag känner mig nämnvärt lat den här veckan. Ej eller att jag har tagit semester, eller fått för mig att under dessa dagar högaktningsfullt strunta i mitt jobb. Oh nej. För jobbar gör jag. Det är en nämligen en välsignelse likväl som en förbannelse att ha möjligheten att arbeta hemma. Jag borde förmodligen sova mer för att rida ut min snuva så snabbt som  möjligt. Det är dock lite svårt med tanke på att endast 2,5 veckor återstår till mitt tjänstbyte. Så här befinner jag mig således jobbandes i pyjamas, rödnäst och grann. I min soffa.
 
Några trevligheter har jag trots allt hunnit med. En av Kungens böcker hade jag före idag inte läst, Rasande Rose av Stephen King. Jag gillar hans stil, och boken har därför under kvällen blivit omsorgsfullt plöjd från pärm till pärm. Jag läser snabbt, jag vet. Och något säger mig att jag kommer att drömma om bindgalna poliser inatt. Jag har även korrekturläst en spännande novell som inom kort kommer att skickas in för eventuell publicering. Hon är duktig, min mor. Jag är glad att se att min julklapp till henne börjar bära frukt. Vidare har en fråga ställts mig i min hall. Mitt svar var nej även denna gång. För jag vill inte bli ordförande i någon förening just nu. Och absolut inte i det hus där mitt hem, läs min borg, är beläget. Här vill jag bara vara, inte jobba. Så kommer det därför att förbli.
 
Kvällen kommer att fortsätta som dagen började, det vill säga i nerbäddad position i soffan. Eventuellt fortsätter vi att gräva ner oss i den frågeställning som vi roade oss med att diskutera igår kväll. För om en pojkes organ kan kallas "snopp" utan att ordet innehåller någon laddning, vad kallar man då en flickas? De flesta benämningar är nämligen inte trevliga, och eftersom många dessutom ofta är förknippade med svordomar, skam eller liknande negativiteter, känns de överlag mindre lämpliga att lära ut till små barn som vill veta vilken kroppsdel de kissar med. Orden som återstår är då "slida", vilket i mina öron låter synnerligen pragmatiskt och dessutom ganska konstigt, alternativt det förgulligande ordet "snippa" - vilket känns tillgjort och därför ännu märkligare. Så vad säger man? Könsorgan? Framstjärt? Kisseriet? Vi vet faktiskt inte.
 
Det enda vi kan konstatera, Kungen och jag, är att när det gäller något acceptabelt ord för att beskriva just det epitet, går utvecklingen sannerligen inte framåt.
 
  

Kommentarer

  • Kajsa K säger:

    Hej! Jag råkade hitta din blogg av en slump men har läst flera sidor och du skriver jättebra och roligt :-)

    Svar: Hej Kajsa,Så roligt att höra - du är mer än välkommen till mig :)
    Från 0 - 100

    2014-03-12 | 12:47:07

Kommentera inlägget här: