Från noll till hundra och tvärtom

It just struck me.

Kategori: Livet

I torsdags tränade jag tillsammans med en vän. Kan således konstatera att mindfulness är ett bra sätt för mig att jorda mig på en veckovis basis. Tunnelbanefärden hem tog ungefär fem minuter. Under den korta tiden hann jag orera ingående om följande;
- hotellnätter hit och dit, inte minst under nyårshelgen. Vikten av äkta skumpa, oxfilé och brunch avhandlades i raskt tempo.
- det händer mycket spännande på jobbet just nu, samt att jag förmodligen måste göra några drastiska förändringar på mitt område för att det ska funka optimalt
- att min författarkurs del två måste skjutas på till hösten
- närmast ovanstående på grund av att jag inom kort ska spendera två kommande februariveckor i fullkomlig frihet på en ö i Västindien
 
När jag väl klivit av på min station i det lugna, välbärgade och mycket trevliga området där jag bor, slog det mig. Punkterna ovan är inte nödvändigtvis vanliga. Alla människor har inte en chefstjänst med allt det innebär, kanske inte överhuvudtaget ett jobb. Samtliga har ej eller råd att resa närhelst de känner för det. Och att gå en för framtiden helt ovidkommande kvällskurs, bara för sitt eget höga nöjes skull, är inte nödvändigtvis något som varendaste Svensson har möjlighet att klämma in i ett redan fullspäckat schema. Sådant som jag tar för givet och som kan avhandlas i förbifarten på bara några minuter, kanske inte nödvändigtvis tillhör varenda människas vardag. Vissa kanske till och med skulle kategorisera punkterna ovan, var och en för sig, som riktig lyx. Tänkvärt. Jag har det ganska bra.
 
Så nästa gång jag klagar högljutt på att livet är grått och trist tänker jag skriva en lista på allt jag för tillfället håller på med. Och uttrycka tacksamhet för det jag faktiskt har. Med det konstaterandet startar jag nu igång denna lördag. Besök hos så många  av mina kampanjande medarbetare som möjligt står på agendan. Därefter vankas sommarstugeletande, lördagsdinering, filmmarathon och vinkväll med den helt fantastiske Kungen. Så Svensson som det bara kan bli.
 
Eller?
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: