Från noll till hundra och tvärtom

Hur många jordklot behöver du?

Kategori: Livet

Jag anser själv att vi är relativt klimatsmarta, Kungen och jag. Vi handlar främst lokalproducerad mat och helst ekologiskt, även om det händer att vi ibland syndar till det med icke-miljömärkta varor eller importerade grönsaker från frysdisken. Vi äter inte speciellt mycket kött, men de gånger vi gör det är det kött eller fågel från Sverige som gäller. Mat slängs i princip aldrig, om man bortser från potatisskal, utan fryses in alternativt används någon dag efter sista förbrukningsdag. Här är jag till och med riktigt petig. För "bäst före" på förpackningen betyder inte "dåligt någon dag efter". När det kommer till att sluta skapa matberg via svinn, tror jag att gemene man har mycket att lära.
 
De saker vi inte längre vill ha säljer vi med fördel på loppis eller ger bort till organisationer för bättre behövande, utan att för den sakens skull fylla på hemmet med nämnvärt mycket nytt. För ingen av oss är några direkta storshoppare av rang. Vi köper det vi vill ha utifrån det vi faktiskt behöver, varken mer eller mindre.
 
Vår TV är fortfarande av den tjocka modellen. Något som jag med en dåres envishet försöker klassa som en "retro och således ganska cool" pryl. Det är dock få personer som köper mitt försök att klassa upp den tjocka tingesten lite. Sanningen är att jag inte klarar av att slänga en fullt fungerande elektrisk apparat enbart på grund av skälet att ett modernt hem bör stoltsera med en ny, platt och snygg doning placerad i fästen på väggen. Det är således anledningen till att TV-n blir kvar ett tag till. För så gammal är den ju trots allt inte.
 
Vidare slår vi av lampor i rum där vi inte befinner oss, nyttjar inte standbyfunktioner på nätterna eller kör golvvärmen i badrummet i onödan (läs i princip aldrig). Laddare till mobiler drar vi ur väggen när de inte används, och elementen är definitivt inte ställda på max. I sovrummet är det till och med riktigt svalt. Bra för miljön och bra för den ack så viktiga sömnen. För det mesta promenerar vi dit vi ska eller åker tunnelbana när vi rör på oss privat i Stockholm. Pant och glas returnerar vi alltid, och på vår dörr sitter en plakett som visar att vi undanber oss tryckt reklam. Överlag sköter vi oss således ganska snyggt, kan jag i ett initialt skede tycka.
 
MEN.  På WWFs hemsida finns en ypperlig funktion för att mäta ditt eget ekologiska fotavtryck på jorden Tellus. Jag brukar göra testet lite då och då. Och varenda gång jag ser resultatet blir jag bestört. Jag gjorde det senast ikväll. Om alla skulle leva som jag gör, skulle 2,38 jordklot behövas. Mitt koldioxidutsläpp privat är lågt, men adderar jag effekten av min tjänstebil för mina mil per år mig genast över medel. En skrämmande siffra för någon som anser att hon faktiskt har ganska god kläm på hur det här med klimatsmartheten i vardagen fungerar.
 
Bevisligen kan vi fortfarande bli bättre, Kungen och jag. Till och med mycket bättre. Tjänstebilen kan jag dessvärre inte göra så mycket åt i dagsläget, speciellt eftersom vi redan nu knappt använder den privat. Men från och med nu kommer källsorteringskärl att monteras under den trånga diskbänken i vår lilla tvåa. Detta trots att vi har en bit att gå till närmaste sopsorteringsstation. Värmen på elementen i vardagsrum och kök slår vi härmed av. Det är ju faktiskt vår i Stockholm redan nu. Slutligen ska jag personligen sluta att dra ut onödiga dokument i printern på jobbet.
 
 
 

Kommentarer

  • Cicci säger:

    Fantastiska ni.
    Himmel, jag blir lika inspirerad varje gång du skriver om ert tänk!
    Underbart.
    Och tjock-tv i detta hem blir utan tvekan kvar tills
    den går sönder.
    Vägrar också byta bara för att!

    Kram.

    Svar: Ditt tänk är också väldigt inspirerande - alltid! Stor kram på dig, gumman!
    Från 0 - 100

    2014-03-12 | 21:13:02
    Bloggadress: http://www.svartnonsens.se
  • A säger:

    Stor eloge till er för ett gott initiativ för miljön! Man får en viktig tankeställare.

    Svar: Ja, den länken talar verkligen sitt tydliga språk!
    Från 0 - 100

    2014-03-12 | 22:04:56

Kommentera inlägget här: