Från noll till hundra och tvärtom

Påskledighet. Med besked.

Kategori: Livet

Helgen har varit härlig. Inledde den med långpromenad i reservatet. Därefter välbehövlig storstädning tätt följt av förberedelse av fredagens middagsbjudning. En mycket lyckad sådan. Kungen gick bra ihop med min vän. Och hon gav honom utan tvekan och med glädje sin välsignelse. Inte helt oväntat. Jag tycker verkligen om när de jag tycker om även tycker om varandra. Kan med stolthet konstatera att de mina är bäst.
 
Som alltid experimenterade jag även denna gång friskt i köket. Recept är nämligen inte min grej. På gott och ont. Den här gången blev det riktigt bra. Förrätten bestod av mozarella toppat med en röra av oliver och soltorkade tomater. Samt prosciuttorullar fyllda med färskost. Och gott vin. Till varmrätt avnöjt vi inbakad fläskfilé med fyllning bestående av scharlottenlök, äpple, bacon och svamp. Potatisstavar, kall sötstark chilisås och lite mer gott vin kompletterade väl den rätten. Och slutligen smaskade vi i vanlig ordning glatt i oss varsin hjortronpannacotta spetsad med honungsraki. En dessert som nu officiellt kan klassas som mitt och Kungens signum.
 
Eftersom solen gick upp innan vi och vår gäst slutligen kastade in handduken blev sovmorgonen igår ett faktum. Mysfrukost på balkongen. Vid lunchtid. Men ändock. De i fredags inköpta balkongmöblerna är sannerligen inte att förakta. Ej heller den grå och luddiga balkongmattan. Både stilfull och skön. Och varm.  Jag har således ännu en gång lyckats med konststycket att överbevisa Kungen: impulsköp behöver verkligen inte vara av ondo.
 
Eftermiddagen slösade vi bort. Totalt. Liggandes i varsin soffa. Ätandes godis. Och chips. Tenderar att vanligtvis bli något frustrerad av att sitta stilla. Iallafall under en längre stund. Min uppfattning om att ta det lugnt korrellerar oftast ganska illa med liggande positioner. Ty pyssel är min grej. Helst i flera rum samtidigt. Men konstigt nog uteblev den stressfyllda känslan igår. För det blev en riktigt skön lördag. Behaglig. Rogivande. Slapp. Som avslutades med filmmarathon. Somnade slutligen lycklig och djupt inkurad i Kungens nackgrop.
 
Även denna dag har varit ljuvlig. Kan konstatera med all önskvärd tydlighet att mitt humör står i direkt relation till solens intensitet. Promenerade även idag. Undersökte utegymet i parken. Alias vår nya trädgård. Placerade oss njutandes på en avskild bänk vid skogsbrynet. Fikade. Lyssnade noga till fåglarnas sång. En meditativ tillvaro light. En mycket välbehövlig sådan. Kvällen bjuder även fortsättningsvis på mys. Vi har laddat upp för god middag. Charkuterier till dessert. Spakväll. Söndagsfilm. Innan dess ska dock mina frön planteras i krukor.
 
En lugn och skön påsk när den är som bäst helt enkelt. Iallafall för mig som har löfte om att slippa röra monsterdisken.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: