Från noll till hundra och tvärtom

Sköna semester, välkommen!

Kategori: Livet

Kl 15:30 i fredags slog jag igen jobbdatorn och gick hem. Till en lägenhet väl sanerad inför kommande besök. Vi behövde endast lägga sista handen vid finalfixet. Vilket vi tillsammans gjorde. Köpte mig en bukett rosor. Bara för att jag är bra. Att sommaren är här. Att jag har jobbat hårt för att slutligen kunna njuta av den. Fler anledningar än så behövs inte för att fira. Och därefter rullade mor och far in strax efter kl 19. Semesterstart. Äntligen! Ett efterlängtat återseende. Som alltid. Drack lite bubbel och njöt av att vara tillsammans. Kvällen blev inte sen men givande. Somnade lycklig.
 
Lördag bjöd på strålande väder. Efter en frukost med våfflor packade vi våra ryggsäckar och vår fina picknickbag för en dag i reservatet. Efter tre kilometer till fots i gassande sol nådde vi Söderbysjön. Det är något visst med att bada i sjöar. Vilket vi inte var ensamma om att tycka. Bjöds på glass innan vi påbörjade vandringen hemåt. I sakta mak. Omgiven av skog. Balsam för själen. Den som säger att Stockholm endast består av betong har synnerligen fel. Jag har nämligen aldrig bott så nära den omedelbara naturen sedan jag var barn. Middag med familjen inklusive bror. Coq au vin. Därefter fotbollskväll. Mysigt. En härlig dag.
 
Vaknade ganska tidigt på söndagen. En lugn och skön morgon. Tog oss till Barkarby där vi systematiskt ratade alla plagg och butiker på ortens outlet. IKEA levererade däremot. Kom inte bara hem med nya idéer och inspiration samt en ordentligt dämpad önskan att skaffa barn. Oh nej. För så funkar det inte på IKEA. Där hittar man alltid saker man behöver. Som man inte innan visste om. Vi äger numera nya dricksglas och en skrivbordsstol som kommer att pryda datahörnan när vi väl fått ordning på den. OM vi får ordning på den. Vi får se. Det viktiga var madrassen. Till bäddsoffan. Tackar å det ödmjukaste mor och far för den investeringen. Det är skönt att äntligen kunna bädda upp och ner utan att behöva vara tre personer. Efter en lugn TV-kväll lade vi oss tidigt. Välbehövligt för oss alla.
 
Ty igår vankades en ljuvlig dag! Enligt plan steg vi upp i god tid innan avfärd. Packade och gjorde oss klara. För skärgården. Svarta pärlan lämnade vi i Stavsnäs. Waxholmsbolaget tog oss tryggt ut till Sandhamn. En underbar timme med vy ut över skär och kobbar från andra våningens första parkett. Väl på plats flanerade vi lite i butiker och åt därefter lunch på Sandhamns värdshus. Firade mor och fars 40-åriga bröllopsdag. En vecka senare än ursprungligt datum. Men ändock. Njöt av en räkmacka utöver det vanliga. Jättegod och jättestor. Kungens ribs var enligt utsago helt utsökta. Och allergifria. För att vara en krog som serverar merparten fisk och majonäs måste jag säga att jag är imponerad att ingen sådan ingrediens av misstag råkade hamna på kungens tallrik. Ett plus i kanten. Av typsnitt modell större.
 
Mätta och belåtna placerade vi våra filtar på stranden och där låg vi sedan i ett par timmar. Njutbart. Behagligt. Rogivande. Mamma badade såklart i havet. Själv dristade jag mig till att vada ut en liten bit. Ty är vattnet kallare än 19 grader räcker det gott för mig att doppa fötterna. Efter en sista tur förbi Seglarhotellet samt inspektion av spaavdelningen inför eventuella kommande besök i höst var det dags att bege sig hemåt. Nådde åter Stavsnäs kl 18. Svarta pärlan förde oss tryggt hemåt efter ett kortare stopp på Värmdö marknad. Dinerade sent. Därefter åtgärdades bäddsoffans stabilitet med hjälp av spännband. Imorgon får jag en ytterligare sektion skohylla i hallen. Bra inköp. För den vardagliga komforten. Perfekt.
 
I skrivandets stund är klockan 8 på morgonen. Min familj sover ännu. Ser fram emot en ny dag med sol. På Nytorpsbadet endast 400 meter från mitt hus. Vi bor bra, jag och Kungen. Och jag har världens bästa föräldrar. Ledighetskänslan har redan slagit sig till ro i min kropp. Har verkligen så mycket att vara tacksam för.
 
Den här semester kunde verkligen inte ha börjat bättre.
 
 

Kommentarer

  • Cicci säger:

    Åh, vilken underbar start på en semester!

    Svar: Verkligen! Och temat fortsätter i precis samma spår under två veckor till - härligt!
    Från 0 - 100

    2013-07-21 | 19:53:33

Kommentera inlägget här: