Från noll till hundra och tvärtom

Från sköna maj till fina april.

Kategori: Livet

Helgen har varit härlig. Inget kan vara bättre än att ha mamma på besök. Jag menar det verkligen. Ty hon är förmodligen den absolut bästa i sitt slag. Och alltid välkommen. Det händer något visst med min sinnesro när hon är här. Jag och Svarta pärlan hämtade upp henne på Centralstationen i fredags. Eller snarare mittemot. Vid busskuren. Som jag numera har lärt mig finns. Ett riktmärke så gott som något. Något säger mig att vi kommer att nyttja det igen.
 
Efter en tur till affären och välförtjänt powerrelax i soffan svidade vi om för middag. Med bror och flickvän. Regeringsgatan. Polskt på menyn. Mycket trevligt. Avslutade kvällen på Boqueria i city. Mojitos. Därefter taxi hem. Lämplig tid. Iallafall för vissa av oss. För andra lämpar sig varken orden lämplig eller tid. Vilket dock inte hindrade gårdsstädning på lördag förmiddag. Kanonväder. Som tur var. För båda sakerna. Räfsade med bestämdhet bort de sista vinmolekylerna ur kroppen. Dagen gick därefter i lugnets tecken och middagen avnjöts hemma. Inbakad fläskfilé och den traditionsenliga pannacottan. Botaniserade bland mina nya halsband. Dubbelkollade att Englandsbiljetterna var som de skulle. Ishockey på TV. Levande ljus. En mysig kväll i en skön soffa.  Precis vad vi alla behövde.
 
Söndag vaknade vi till fågelsång. Packade väskan och tog oss därefter ut till Ekerö. Rosenhill. Hippiecaféet. Med stort H. Fika i solen. Vegansnickers. Morotskaka med lime- och ingefärayoghurt. Ekologiskt bröd samt tjocka skivor brie och salami. Smaskens. Flanerade runt på årets första bakluckeloppis. Inspirerades. Om några veckor gör vi detsamma. Därefter vankades hus-sightseeing i västerort innan det blev dags att lämna mor på Arlanda. Trist. Det är tråkigt när dagarna går alltför fort. Skönt dock att veta att vi ses igen redan till helgen. Livade upp oss, Kungen och jag, genom att ta en stärkande tur och därefter en till uppför slalombacken. Följt av hemmaspa. Igår somnade jag lycklig.
 
Till protokollet bör även tilläggas att Valborgsmässoafton inföll i tisdags. Veckans andra middagsbjudning. Bestående av husets Black&White. Italiensk förrätt à la mig och Kungen. Vana Tallinn fick toppa desserten. Kvällen blev bra men lång. När solen gick upp gick vi således isäng. Några stories rikare och några vinflaskor fattigare. Ingen grillning detta år. Helt ok med mig. Det var helt ok att gotta in sig i soffan och lyssna till första majtalen på TV utan att behöva klistra näsan mot ett tovigt askbeprytt hår stinkandes av rök. I år behövde ej heller några sönderbrända skor eller jackor slängas. Bara en redig kasse returglas. Det kan jag leva med. Definitivt.
 
Helgen dessförinnan var också bra. Fantastisk. Min vän från Sveriges San Francisco lämnade nämligen vovven hemma till förmån för att träffa oss. Inledde lördagen med shopping och avslutade den med Coq au vin. Och glas med mera vin vid sidan om. Mysigt. Hon är grym. Inte bara för att hon ger mig lyxiga hudlotions eller tvålar när vi ses. Oh nej. Gillar henne främst för hennes varma hjärta. Och sköna stil. Jag är glad att jag har henne. Så så glad.
 
Söndag skippade vi turiststråken i city. Istället körde vi le Grand Tour. Via Djursholm. Och Vaxholm.  Tursamt nog hittade vi en parkeringsruta i centrum. Ytterligare shopping. Italiensk äggfri glass i vårsolen. En kula. Färja. Två gånger. Skärgård. Hela tiden. Filmtajm innan läggdags. Ostkrokar. Chips och dip. Godis. Great. Måndag hann vi klämma in en lunchpromenad i reservatet. Åtta kilometer i strålande solsken. Ett ypperligt avslut på en ypperlig helg. Dessutom ganska välbehövligt. Helt klart en vecka i min smak. Trots en hel del jobb har den varit riktigt bra.
 
Så sköna maj välkommen. Och bye bye fina april.
 
 

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Tack för en underbar helg och för att jag alltid är välkommen!:)
    Kramar!

    Svar: Tack själv och det hoppas jag verkligen att du redan visste! Kram :)
    Från 0 - 100

    2013-05-13 | 20:47:19
  • Cicci säger:

    Något säger mig att du ligger väldigt bra i fas med livet! :)

    Mamma-häng är finfina saker det, kan tänka mig att Aina och du hade det riktigt härligt!

    Svar: Inget slår ett fullfjädrat mammahäng :)
    Från 0 - 100

    2013-05-13 | 22:15:35

Kommentera inlägget här: